В периода от 14-ти до 21-ви март 2015 г. в Москва се проведоха две национални туристически изложения, в които представители на МИГ Троян и Априлци имаха честта да вземат активно участие, съвместно с представител на местните занаяти, презентирайки и традиционни за нашия район храни и напитки.
Първото изложение се проведе от 14-ти до 17-ти март 2015г., в Международен изложбен център „Крокус Експо” в руската столица Москва с подкрепата на Правителството на РФ. Националният щанд на България бе организиран от INTOURMARKET – Москва, Русия върху изложбена площ от 320 м2. В X-то Международно туристическо изложение „Интурмаркет 2015“ взеха участие повече от 800 организации и компании от 50 страни, които представяха своите туристически услуги. В световното туристическо изложение бяха включени тематични раздели, като: туризъм и свободно време; приключенски, образователен и спортен туризъм; морски и речни круизи; бизнес туризъм; поклоннически туризъм; медицински и здравен туризъм; SPA & Wellness; ИТ-фирми, работещи в сферата на туризма; музеи и паркове; медийна индустрия и информационни издания; недвижими имоти в чужбина и др.
На националния ни щанд нашите представителите от МИГ Троян и Априлци бяха облечени в народни носии, предоставени от читалище „Просвета”, кв. Видима, гр. Априлци, които неотдавна бяха закупени по проект със 100% – во финансиране от Стратегията за местно развитие на Местната инициативна група. Част от носиите бяха предоставени и от читалище „Наука”, в гр. Троян. На българския щанд бе обособен кът, на който се разпространяваха и преведени на руски език брошури за дейността на Местната инициативна група, с включени в тях реализирани проекти на местни бенефициенти, финансирани по Стратегията за местно развитие. В красивите си и атрактивни национални одежди нашите участници представяха родния ни фолклор, извивайки кръшни български хора и привличайки голяма част от присъстващите гости и участници от нашия и други изложбени щандове. Неведнъж в традиционните ни танци се включи с охота и заместник-министъра на туризма на Република България Надя Маринова, която по-късно се срещна с заместник-министъра на културата на Руската федерация Алла Манилова. Нашите представители демонстрираха традиционна изработка на мартенички и връзвайки ги на китките на преминаващите посетители им разказваха за ритуала и посланието на този български обичай; участваха в приготвянето на храна от български продукти и разливаха българско вино, като подканяха гостите на дегустация. Огромен бе интереса на гостите и другите участници в изложението, когато подготвихме дегустация на местни продукти, а именно троянска сливова ракия, предоставена от „ВИНПРОМ – ТРОЯН” АД /многократен носител на златни медали/, както и емблематичните троянска луканка и троянски суджук, осигурени от „Родопа – Троян” ООД, чийто девиз е: „Традиция с бъдеще”. „Родопа – Троян” ООД са и бенефициенти по Стратегията за местно развитие на МИГ. Нашите участници в изложението бяха подготвени и с български продукти, с които приготвиха и изпекоха на московска земя така традиционната за България вита баница, както и разнообразни сандвичи и хапки, които впечатляваха гостите на щанда ни с натуралния си вкус, декорация и естетически вид.
Особено силен бе и интереса на гостите към атрактивния занаят – пирография – на Ирина Нанкова от гр. Априлци. Младата занаятчийка впечатляваше присъстващите с уменията си да декорира със старинния си пирограф разнообразни произведения от дърво. Голяма част от посетителите дори проявяваха желание да опитат сръчността си в този така автентичен метод на украса и бяха възнаграждавани с мартенички и бъклички с розово масло, също изработени от самата занаятчийка. В този дух и в дружелюбна атмосфера преминаваше всеки един ден от участието на представителите ни в това изложение.
Трябва да се отбележи и факта, че Националното представителство по туризъм на България вече е член на Асоциацията на руските туроператори (АТОР). Това означава признание за важното място на страната ни на руския туристически пазар и показва отношението на големите руски туроператори към България като туристическа дестинация, съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова на пресконференция в „Интурмаркет 2015”. Русия е на четвърто място сред генериращите пазари на България с над 650 хил. туристи и 9% дял в общия входящ туристопоток. Туризмът формира между 10 % и 14 % от БВП на страната. Русия е традиционно сред топ 5 на генериращите пазари за българския туризъм. По оценка на експерти, България предлага и най-добрата база за отдих на руски деца зад граница. Туристопотокът на ученици от Русия в България през миналата година се е увеличил с 30%, по данни на българското посолство в Москва.
Второто изложение бе проведено от 18-ти до 21-ви март 2015г. и е приело званието „Изложение №1 в Москва”. Това е 22-ро международно туристическо изложение МІТТ / Пътешествия и туризъм 2015 и се състоя в Централния изложбен комплекс „Експоцентър” – престижна изложбена сграда в центъра на руската столица, с обща изложбена площ 150 хил. м2. Представлява ансамбъл от архитектурни и инженерно-технически съоръжения, отговарящи на най-съвременните изисквания и е уникален изложбен комплекс, нямащ аналог в Русия. Ежегодно в това изложение взимат участие около 200 страни от целия свят. Организаторите на изложението са лидери в този бизнес в Русия. Най-главното отличие на изложението МІТТ е в това, че служи като една сигурна и стабилна бизнес среда за делови контакти и сключване на сделки преди всичко в професионалната туристическа индустрия. Именно тук на този туристически ринг се анонсира всичко най-важно, ново и интересно, което е било създадено в навечерието на приближаващият туристически сезон: нови програми, нови цени, нови дестинации… Професионалистите в бранша твърдят: „Лятото започва през март, на изложението на МІТТ”.
Българският национален щанд бе разположен на площ от 551 м2. Нашите участници бяха ангажирани с почти идентични дейности, с тази разлика, че през първите два дни от изложение се осъществяваха предимно т.нар. „тихи презентации”, за да се поддържа делова атмосфера на бизнес ниво, необходима на потенциалните контрагенти за сключване на евентуални договорни отношения на прага на идния туристически сезон.
Но и тук отговорността на участниците ни не бе по-малка. Напротив – представянето им бе дори на още по-високо ниво, тъй като имаха вече опита от предходните дни, а и аудиторията провокираше по-класна демонстрация на българския бит и култура и презентиране на България като изключително атрактивна туристическа дестинация с позитивна нагласа към всички народи.
В тазгодишното издание на изложението MITT „Пътешествия и туризъм” участваха над 2000 фирми от 203 страни.
Организатор на българското участие беше Министерството на туризма на Р България, със съдействието на Посолството на Р България в Москва, на Националното представителство по туризъм на България в Руската федерация и на Центъра на промишлеността на Р България в Москва /ЦПРБМ/. В изложението участваха 29 български фирми, пет от които общини. Представителите на компаниите отчетоха успешно участие в борсата, но в същото време съобщиха, че се наблюдава спад при ранните записвания на руски туристи за летния сезон. Бизнесът обаче се надява тази тенденция да бъде пречупена.
Искрено се надяваме и вярване, че и нашето лично участие от МИГ Троян и Априлци, съвместно с представители от двете общини ще допринесе за популяризирането на България на световната туристическа борса.